Środa, 9 grudnia była dużym wydarzeniem dla całego sektora pozarządowego w powiecie sochaczewskim. Po raz szósty w jednym miejscu spotkały się organizacje społeczne działające na naszym terenie. Przedmiotem tegorocznego Walnego Zjazdu Organizacji Pozarządowych Powiatu Sochaczewskiego była głównie przyszłość. Rozmawiano o zachodzących zmianach prawnych, o nowych konkursach i o ofercie POPPS dla stowarzyszeń. Na koniec była sesja pytań i kuluarowe rozmowy ludzi zaangażowanych w działalność trzeciego sektora.
Spotkanie otworzyła Agnieszka Ptaszkiewicz, prezes POPPS podsumowując mijający, pracowity rok w Porozumieniu. Następnie wystąpił Andrzej Rybus-Tołłoczko, współprzewodniczący Mazowieckiej Rady Działalności Pożytku Publicznego, do niedawna doradca wojewody mazowieckiego. Przedstawił on zmiany prawne, które czekają w najbliższych miesiącach organizacje pozarządowe w całym kraju. Skupił się na aspektach wynikających ze zmian w ustawie o rachunkowości, w ustawie o działalności pożytku publicznego oraz w ustawie o stowarzyszeniach. – W ustawie o rachunkowości zachodzą rewolucyjne wręcz zmiany – informował Andrzej Rybus-Tołłoczko. – Od początku roku organizacje będą miały cztery możliwości prowadzenia księgowości. Między innymi organizacji, która ma przychody do 100 tys. zł do prowadzenia księgowości wystarczy zeszyt i długopis. Mają one czas do 31 stycznia 2016 roku na wybór, który trzeba zgłosić do Urzędu Skarbowego – mówił.
W ustawie o działalności pożytku publicznego i wolontariacie również zaszły duże zmiany. Przede wszystkim organizacje nie muszą już prowadzić Biuletynu Informacji Publicznej, wystarczy, że będą wrzucały informacje na swoją stronę internetową. Zachodzą też zmiany dla organizacji pożytku publicznego, które wykorzystują 1% na reklamę. Od teraz będą musiały informować, że środki z 1% zostały przeznaczone na materiały promocyjne. Poza tym, w popularnych płytach CD do rozliczania podatku musi być możliwość wpisania innej organizacji niż zaproponowana przez program.
– Natomiast nowelizacja ustawy prawo o stowarzyszeniach wprowadza fundamentalną zmianę – powiedział na zakończenie Zjazdu nasz gość. – Do założenia i istnienia stowarzyszenia wystarczy tylko 7 osób, a nie jak wcześniej 15. Organizacje muszą również sprawdzić swoje statuty co do zgodności z ustawą. Poza tym stowarzyszenia zwykłe będą mogły pozyskiwać dotacje, ale muszą dokonać ponownej rejestracji u starosty.
Następnie głos zajął Michał Jakubowski, który wystąpił tego dnia w nieco odmiennej niż zwykle roli reprezentując Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego. Jego prezentacja poświęcona była dobrym wieściom dla stowarzyszeń, klubów sportowych i fundacji na rok 2016. Dzięki otwartości Zarządu Województwa Mazowieckiego, radnych województwa, działaniom Mazowieckiej Rady Działalności Pożytku Publicznego, a także staraniom urzędników Urzędu Marszałkowskiego udało się zwiększyć środki na realizację zadań publicznych przez organizacje. Po kilku latach przerwy wracają dotacje np. na obszary kultury i sztuki, turystyki, edukacji ekologicznej i inne. Kwota prawie 20 mln zł przeznaczona na dotacje z budżetu województwa wygląda bardzo zachęcająco. – Harmonogram tych konkursów jest już znany – powiedział Michał Jakubowski. – Większość z nich rozpoczyna się w styczniu, i potem w kolejnych miesiącach, niektóre dopiero w kwietniu, więc należy czujnie sprawdzać stronę internetową www.dialog.mazovia.pl.
Kolejnym punktem programu było przedstawienie oferty POPPS dla organizacji pozarządowych z powiatu sochaczewskiego. Prezentację poprowadził Łukasz Popowski, wiceprezes zarządu POPPS. Zainteresowane stowarzyszenia dowiedziały się, że przystępując do Porozumienia mają zagwarantowane bezpłatną obsługę księgową, pomoc prawną, szkolenia i dostęp do profesjonalnego biura, gdzie można zorganizować zebranie lub skorzystać ze sprzętu biurowego. Ponadto w ofercie znalazły się przykłady efektów wspólnej pracy organizacji członkowskich POPPS, takie jak wpływ na lokalne prawo, profesjonalizacja członków POPPS, zwiększanie środków na organizacje pozarządowe czy promocja działań społecznych w lokalnej społeczności.
Ostatnim oficjalnym akcentem Walnego Zjazdu była sesja pytań, podczas której poruszano głównie tematy zmian w prawie. Na koniec Agnieszka Ptaszkiewicz zamknęła spotkanie dziękując za przybycie i uwagę oraz zapraszając na słodki poczęstunek, gdzie rozmowy trwały jeszcze przez ponad godzinę. – Obserwując uczestników naszego zjazdu, robiących skrupulatnie notatki z kolejnych wystąpień, mogę powiedzieć, że to było bardzo potrzebne spotkanie – powiedziała Agnieszka Ptaszkiewicz. – Wiele informacji przekazanych na naszym tegorocznym zjeździe pozwoli organizacjom lepiej przygotować się do zmian, jakie je czekają – reasumowała.
Tegoroczny zjazd odbył się w ramach projektu pn. „Rozwój Porozumienia Organizacji Pozarządowych Powiatu Sochaczewskiego i wzmocnienie potencjału jego organizacji członkowskich” i dofinansowany został ze środków Programu Operacyjnego Fundusz Inicjatyw Obywatelskich 2015 z budżetu Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.
Pingback: Biuletyn informacyjny Fundacji Autonomia - Sochaczew (24.info)